Batman Begins - Diagonal Resize 2 -->

Sunday, June 14, 2015

Asas Kewarganegaraan : Ius Soli dan Ius sanguinis



Asas Kewarganegaraan : Ius Soli dan Ius sanguinis




Dalam pendidikan kewarganegaraan terdapat sub bab yang membahas mengenai sebuah asas yang digunakan oleh suatu negara dalam menentukan kewarganegaraan seorang anak. Asas yang dimaksudkan ialah Asas Ius Soli dan Asas Ius Sanguinis. Kami akan memaparkan secara singkat mengenai kedua asas tersebut. Berdasarkan arti bahasa Ius Soli maksudnya “hak untuk wilayah” , sedangkan untuk Asas Ius Sanguinis maksudnya “hak untuk darah”.

Definisi Asas Ius Soli adalah sebuah asas yang digunakan dalam menentukan kewarganegaraan seorang anak berdasarkan dimana dia dilahirkan (tempat lahir). Negara yang menganut asas ini akan menentukan kewarganegaraan seseorang berdasarkan di negara mana ia dilahirkan, jika lahir di negara A maka negara A berhak menjadikan orang tersebut warga negaranya. Negara tidak memandang orangtua nya berasal dari negara mana. Asas ini memungkinkan adanya bangsa yang modern dan multikultural tanpa dibatasi oleh ras, etnis, agama, dll. Contoh negara yang menganut asas ini adalah AS, Argentina, Banglades dan Brazil.

Definisi Asas Ius Sanguinis adalah sebuah asas yang digunakan dalam menentukan kewarganegaraan seseorang berdasarkan keturunan, yatu melihat orangtua nya , berkewarganegaraan apa. Negara yang menganut asas ini akan mengakui kewarganegaraan seorang anak sebagai warga negaranya apabila orang tua dari anak tersebut adalah memiliki status kewarganegaraan negara tersebut (dilihat dari keturunannya). Asas ini akan berakbibat munculnya suatu negara dengan etnis yang majemuk. Contoh negara yang menganut asas ini adalah negara-negara yang memiliki sejarah panjang seperti negara-negara Eropa dan Asia. Contoh negara yang menganut asas ius sanguinis ini yakni Brunai, Jordania, Malaysia, Belanda, Cina.
Masalah yang timbul dari asas ius soli dan Ius Sanguinis :

Apatride, yakni kasus dimana seorang anak tidak memiliki kewarganegaraan. Keadaan ini terjadi karena seorang Ibu yang berasal dari negara yang menganut asas ius soli melahirkan seorang anak di negara yang menganut asas ius sanguinis. Sehingga tidak ada negara baik itu negara asal Ibunya ataupun negara kelahirannya yang mengakui kewarganegaraan anak tersebut.

Bipatride, yakni timbulnya 2 kewarganegaraan. Hal ini terjadi karena seorang Ibu berasal dari negara yang menganut asas ius sanguinis melahirkan seorang anak di negara yang menganut asas ius soli. Sehingga kedua negara (negara asal dan negara tempat kelahiran) sama-sama memberikan status kewarganegaraannya.




Sumber   :    http://angkringan-cpns.blogspot.com/2014/07/pengertian-asas-ius-soli-dan-lus.html

No comments:

Post a Comment